El Utbildning
Projekt:

135. Öka elsäkerhetsmedvetenheten med gamification

Syftet med projektet är att motivera och öka lärandet om elsäkerhet hos främst yrkesverksamma och studenter inom branschen, genom att utveckla ett virtuellt och interaktivt spel med hjälp av nya digitala tekniker. Med hänsyn till behovet av elektrifiering är elbranschen en framtidsbransch. Dock behöver kompetensförsörjningen påskyndas och nya lärosätt utvecklas för att öka kunskaperna inom bland annat elsäkerhet. Slutprodukten av projektet är ett utbildande äventyrsspel där spelaren lär sig om elsäkerhet genom att utföra olika uppdrag och utmaningar i en virtuell värld.
Project Marketing Photo
Project Marketing Photo
Projektmål är:
  1. Öka kunskapen om elsäkerhet
Genom att spela sig till kunskap lär sig användarna viktiga principer och bästa praxis för elsäkerhet.  
  1. Förbättra praktiska färdigheter:
Möjlighet att tillämpa kunskaper i virtuella scenarier som simulerar verkliga situationer.  
  1. Engagera och motivera till lärande:
Använda spelmekaniker som poäng, nivåer, belöningar och utmaningar för att hålla spelarna engagerade och motiverade. Målgrupper som projektmålen riktar till:
  • Studenter: Grundskole- och gymnasieelever som en del av deras utbildning i el - och teknik
  • Yrkesverksamma: Elektriker, tekniker och andra yrkesverksamma inom elbranschen för vidareutbildning och certifiering.
  • Icke elektrisk personal: Öka kunskap om grundläggande elsäkerhet på arbetsplatsen för icke elektrisk personal.
  • Privatperson: Grundläggande kurser för privatpersoner för att öka kunskap om elsäkerhet i hemmet.
  1. Kravfångst:
    • Skapa referensgrupp med aktörer, t.ex. kunder, kommittéer inom branschen som är i digital framkant och som har en hög kännedom om branschen.
    • Identifiera primära målgruppen för spelet.
    • Identifiera målgruppens främsta behov av kompetensutveckling som har goda förutsättningar att levereras med hjälp av gamification.
    • Konkretisera kunskapsområdet och lärandemål med referensgrupp.
  2. Design:
    • Definiera spelkonceptet utifrån lärandemål.
    • Skapa dispositionsmanus utifrån spelkoncept.
    • Planera visuell- och ljuddesign.
    • Besluta om spelkoncept och huvudfunktioner och design innan start av utveckling.
  3. Utveckling och testning:
    • Kontinuerlig utveckling av spelet enligt agil metod.
    • Genomföra användartester med målgruppen och samla in feedback för att förbättra spelet.
    • Steg 2.1 och 2.2 upprepas iterativt till färdig produkt.
    • Kvalitetssäkring av spelets funktioner och innehåll, utifrån lärandemål.
  4. Lansering och marknadsföring:
    • Planera lansering och marknadsföring av spelet för att branschen ska få kännedom och tillgång till spelet.
    • Genomföra lansering och marknadsföring.
  5. Uppföljning och utvärdering:
    • Följa upp spridning och användning av spelet.
    • Utvärdera spelets effekt.
    • Utvärdera projektet.
    • Presentation av 5.1-5.3.

Slutrapport och Fördjupningsmaterial

Inga bilagor ingår.

Sökande företag/organisation

Trainor Sverige AB

Projektledare

Caroline Söderberg,

Project Marketing Photo

137. Rimlig nivå på nollemission-byggnader 2050

Enligt EU-direktivet om byggnaders energiprestanda (EPBD) ska alla byggnader vara nollemissionsbyggnader år 2050. Boverket har därav ett regeringsuppdrag att fastställa en definition för nollemissionsbyggnader för befintliga byggnader i enighet med...Läs merarrow-right-icon
Project Marketing Photo

132. Framtidens hållbara affärsmodeller – En kartläggning och analys inom elteknikbranschen i Övre Norrland

Projektbeskrivning och syfte – Framtidens hållbara affärsmodeller inom elteknik  Elteknikbranschen befinner sig i ett snabbt skifte, drivet av digitalisering, hållbarhetskrav och förändrade affärsförutsättningar. Teknikutvecklingen går fort, kunderna efterfrågar smarta och...Läs merarrow-right-icon
Project Marketing Photo

136. eLearning för Elsäkerhetsledare

Syftet med projektet är att öka säkerheten för yrkesverksamma genom att erbjuda föreskrifter på ett flexiblare och mer tillgängligt sätt än klassrumsundervisning, genom att utveckla en e-learningkurs som kan genomföras...Läs merarrow-right-icon
Project Marketing Photo

135. Öka elsäkerhetsmedvetenheten med gamification

Syftet med projektet är att motivera och öka lärandet om elsäkerhet hos främst yrkesverksamma och studenter inom branschen, genom att utveckla ett virtuellt och interaktivt spel med hjälp av nya...Läs merarrow-right-icon
Project Marketing Photo

134. Utbildning med STREAM-BIM för Elinstallationsbranschen i enlighet med AB, AB-PU

AB, AB-PU är ute på remiss och planeras att fastställas Q4 2025 eller Q1 2026. I AB, AB-PU föreslås Modellen att ha ett visst företräde före beskrivning och ritning. För...Läs merarrow-right-icon
Project Marketing Photo

133. Förstudie i utblidning i BIM för projektledare och kalkylatorer inom Elinstallationsbranschen

Förstudie för Utbildning i BIM för Projektledare och Kalkylatorer inom Elinstallationsbranschen, Fatt ingå i YH utbildningar och som fristående kurs samt företagsanpassad kursLäs merarrow-right-icon
Project Marketing Photo

131. Ritningstolken – AI automatiserad mängdning för installatörsbranschen

Ritningstolken är en AI-driven plattform som automatiserar kalkylprocessen och förbättrar projektöversikten inom el- och VVS-branschen. Plattformen innehåller tre huvudsakliga innovationsdelar: Symboldetektion – Identifierar och klassificerar symboler för el- och VVS-installationer....Läs merarrow-right-icon
Project Marketing Photo

81. Energirenovera Sverige

Detta projekt har sitt urspung i en idé där någon fått en tanke eller sett en möjlighet till utveckling av elteknikbranschen. Idén kan bli verklighet genom stöd och medel från...Läs merarrow-right-icon
Project Marketing Photo

80. Justeringar samt tillbyggnad av BIP QTO för visualisering av modeller i 3D.

Detta projekt har sitt urspung i en idé där någon fått en tanke eller sett en möjlighet till utveckling av elteknikbranschen. Idén kan bli verklighet genom stöd och medel från...Läs merarrow-right-icon
Project Marketing Photo

79. Nationella riktlinjer för brandskydd i solcellsinst.

Detta projekt har sitt urspung i en idé där någon fått en tanke eller sett en möjlighet till utveckling av elteknikbranschen. Idén kan bli verklighet genom stöd och medel från...Läs merarrow-right-icon
Project Marketing Photo

78. Nya E-learningskurser

Detta projekt har sitt urspung i en idé där någon fått en tanke eller sett en möjlighet till utveckling av elteknikbranschen. Idén kan bli verklighet genom stöd och medel från...Läs merarrow-right-icon
Project Marketing Photo

76. Integrera

Detta projekt har sitt urspung i en idé där någon fått en tanke eller sett en möjlighet till utveckling av elteknikbranschen. Idén kan bli verklighet genom stöd och medel från...Läs merarrow-right-icon

UTMANINGAR OCH IDÉER BLIR MÖJLIGHETER

Det är inte bara elteknikbranschen där utmaningar och idéer är till grund för utveckling och innovation. Hela installationsbranschen efterfrågar mer utvecklings- och innovationsarbete. Läs om installationsbranschens utmaningar och inspireras på INovation.nu. INovation är ett initiativ & en branschinkubator för idéer & samverkan i hela installationsbranschen.

INovation.nu arrow-right-icon

Ansökningstider och besked

Under året genomförs fyra möten där beslut tas om beviljande av medel.
Tider för inlämning av ansökningar är enligt följande:

Möte nrSista dag för ansökanBesked
1-2025februari 21v.13
2-2025maj 9v.24
3-2025september 5v.41
4-2025november 21v.51
Starta ansökningsprocessen arrow-right-icon
Nästa
deadline för ansökning
9 maj
Rulla till toppen