El Påverkan
Projekt:

149. Elkollo 2026-2029

Se bifogad ansökan för fullständig ansökan. Elkollo är ett initiativ som syftar till att inspirera barn i åldern 9 till 12 år, oberoende av kön, ursprung eller socioekonomisk bakgrund. På ett Elkollo får att barnen lära sig om elteknik genom kreativ lek och experiment. Deltagarna får utforska grundläggande ellära genom att bygga egna skapelser med hjälp av material som sladdar, batterier, lampor och wellpapp. Innehåll och struktur är utformat för att göra det lätt, roligt och tillgängligt att utforska elteknik, särskilt för de som inte har någon tidigare erfarenhet av ämnet eller inte känner igen sig i bilden av sig själva som tekniska. Elkollo arrangeras i samverkan mellan skolor, kommuner, företag, och ECY. Elkollon är kostnadsfria för deltagare, genomförs under skollov och pågår under dagtid i cirka en vecka. Ledare under ett Elkollo är gymnasieelever från främst El- och energiprogrammet. Gymnasieeleverna anställs och får lön. I rollen som ledare både inspirerar och vägleder de deltagarna genom aktiviteterna. Att involvera gymnasieelever som ledare gör att de når fram till barnen utifrån rollen som förebild där närheten i ålder skapar en fin kontakt mellan dem på ett lite annat sätt än gentemot vuxna ledare. I Elkollokonceptet är arrangörsstödet centralt. Med bland annat guider, instruktionsmaterial, checklistor, marknadsföringsmaterial, enkäter, bilder och filmer. Att arrangera ett Elkollo ska vara enkelt, ett slags plug n’ play-upplägg. Elkollo startade med en pilot 2022 och de senaste två åren har projektet tack vare medel från ETU överträffat alla målsättningar. Vi har fått överväldigande positiv respons från alla involverade deltagare, vårdnadshavare, ledare och arrangörer samt media. De som arrangerade Elkollon under 2024 valde att göra det igen 2025. Av årets arrangörer har åtta av nio uttryckligen sagt att de vill arrangera igen nästa år. Det visar på att Elkollo är ett uppskatta koncept som fungerar långsiktigt och kan växa från år till år. Syfte Projektet syftar till att skapa en ung generation som känner en teknikgemenskap och inte tvekar inför att välja utbildning och en karriär inom elbranschen. En framtid där det inte är normbrytande för en tjej att välja ett jobb inom elteknik. Att så ett frö hos barn och ungdomar i en tidig ålder kommer inte bara att öka möjligheten för att de ska att läsa El- och energiprogrammet på gymnasiet utan ger dem också en positiv grundsyn på branschen och dess yrkesroller. Syftet med Elkollo 2026-2029 är att fortsätta öka intresset och kännedomen om elteknik och påverka attityden till yrkesutbildningar och elbranschen, hos barn och deras vårdnadshavare. Fler tjejer och killar ska se elbranschen som en möjlig och attraktiv karriärväg. Projektet syftar till att växa och vidareutveckla Elkollokonceptet, öka spridningen över landet och fortsätta på den framgångsrika uppstarten från 2024-2025. Syftet är också att möta det kompetensbehov som branschen står inför och gör det möjligt för installatörsföretagens medlemmar att växa med kompetenta och engagerade medarbetare. Feedback från deltagare och vårdnadshavare visar att intresset för el och teknik har väckts hos många, där flera även har uttryckt att de kan tänka sig att arbeta i branschen. Det är inte en minoritets ansvar att bli inkluderad. Det är allas ansvar att skapa en miljö där alla känner att de passar in och får vara med. Elbranschens ojämställdhet börjar inte i vuxenlivet, utan i barndomens normer, gruppdynamik och förebilder. Visionen är att ha en bransch som speglar samhällets sammansättning i stort. Därför är ett syfte med Elkollo att involvera unga med olika bakgrund och könstillhörighet. Ökad mångfald stimulerar kreativitet och bidrar till innovationskraft som gör branschen mer konkurrenskraftig. Det är vetenskapligt belagt att arbetsgrupper med mångfald främjar innovation, och vi ser Elkollo som en del i att skapa den förändringen. Undersökningar visar att både intresse och kunskap om El- och energiprogrammet är låga. Ett syfte med detta projekt är att skapa en positiv attitydförändring och informera unga och deras vårdnadshavare.
Project Marketing Photo
Project Marketing Photo
I korthet:
  • 110 Elkollon
  • 2000 deltagare (plus vårdnadshavare)
  • 400 ledare
  • 30% tjejer både deltagare och ledare
  • 11 regioner
  • 110 lokala samarbeten med branschen
  • 110 inlägg i sociala medier av arrangörer
  • 110 artiklar i lokal- och branschtidningar och sociala medier inlägg
Antal Elkollon, deltagare och ledare Målsättningen är att genomföra minst 110 Elkollon över fyra år. Med fler nya aktörer varje år samt återkommande arrangörer medför detta uppskattningsvis 2000 deltagare och cirka 400 elevledare.
  • 2026 20 st
  • 2027 25 st
  • 2028 30 st
  • 2029 35 st
Jämställdhet och inkludering Vår målsättning i det här projektet är att ha minst 30% tjejer på varje Elkollo, både som deltagare och ledare. Elkollokonceptet har visat sig tilltala tjejer i en hög utsträckning vilket ger en unik möjlighet att nå och påverka inför kommande val av utbildning och yrke. Geografisk spridning Vi ska öka den geografiska spridningen över hela landet. Idagsläget är det en stor representation av södra och västra Sverige. Därför ska vi jobba för att få en spridning genom att samarbeta till exempel med lokala och regionala föreningar inom Installatörsföretagen, upprätta samarbeten med regioner, samt uppsökande verksamhet i de delar av landet vi inte ännu har genomfört Elkollon. Målet är att arrangera Elkollo i minst hälften av Sveriges regioner. Samarbeten Vi har som mål att varje Elkollo har minst ett samarbete med en lokal aktör vilket medför cirka 110 lokala samarbeten. Med detta får deltagarna inblick i branschen genom inspiration från företag och projekt, besök på arbetsplatser samt träffa människor som jobbar i olika yrken i branschen. Det skapar en unik möjlighet för Installatörsföretagens medlemmar att visa upp sig och möta framtidens medarbetare. Uppmärksamhet Att få inlägg i sociala medier och artiklar i lokal- och branschpress är ett ypperligt sätt att nå ut med Elkollos budskap. De tidningar vi varit i kontakt med under 2024-2025 har alla visat intresse och skrivit om Elkollo och därigenom medverkat till att skapa positiv attityd till elbranschen. Målsättningen är att varje Elkollo ska få minst en tidningsartikel.
Projektledaren kommer ha en central roll i att koordinera och genomföra större delen av arbetet med att initiera och utföra projektaktiviteter, vidareutveckla konceptet, utöka nätverket och marknadsföra samt säkerställa att projektet dokumenteras. Nedan följer några viktiga utvecklingsområden för att kunna leverera ännu fler goda resultat. Stöd för arrangörer Arrangörer behöver stöd i att planera och koordinera alla aktiviteter för att säkra en hög kvalitet i alla Elkollon. Arrangörsstödet är en av förutsättningarna för att genomföra Elkollon på ett pedagogiskt och inspirerande sätt. När vi nu står inför att genomföra fler Elkollon behöver arrangörerna kunna klara större del av arbetet självständigt vilket möjliggörs genom utveckling av materialet med guider, checklistor och pedagogiskt material. Skapa samarbeten med regioner och företag Under 2025 inleddes ett samarbete med Region Skåne för att erbjuda Elkollo i regionala satsningar inom STEM, teknikintresse och kompetensförsörjning. Vi ser stor utvecklingspotential för Elkollokonceptet i att samarbeta med fler regioner kring frågor som STEM, rekrytering av arrangörer och kommunikation. Samarbeten med företag, både som arrangörer, sponsorer och långsiktiga partners kan ge Elkollo kraft att växa. Flera företag har arrangerat Elkollon som gett barnen en direkt inblick i branschen samtidigt som företagen får möjlighet att visa upp sin verksamhet och engagera sig i det lokala samhället. Möta branschen Genom att bjuda in företag som arbetar med elteknik får deltagarna uppleva hur olika yrken fungerar i verkligheten och hur arbetsmiljön kan se ut. Det är också värdefullt att besöka El- och energiprogrammet på lokala gymnasieskolor där barnen får en konkret bild av hur det är att studera elteknik. Samarbeten med andra initiativ i branschen vill vi också utöka. Som exempel besökte Lund Formula Student två Elkollon under höstlovet 2025. De bygger varje år en eldriven racingbil och tävlar mot andra universitet från hela världen. Barnen fick lära sig hur bilen konstruerats, provsitta den och känna på olika material som använts, som kretskort och kolfiberplattor. Medvetenhet om elbranschen Genom att lyfta fram och visa på olika inriktningar, yrkesroller och arbetsmiljöer skapar vi förståelse för bredden i branschen och de möjligheter som finns. Det handlar om att visa att elteknik inte bara handlar om kablar och installationer utan också innovation, hållbarhet, automation, energisystem, robotik och digitalisering m.m. Genom inspirerande inslag under Elkollot samt kommunikationsmaterial får barnen och deras vårdnadshavare ökad kunskap och medvetenhet om elbranschen. Endast 8% av tjejer på högstadiet känner till El- och energiprogrammet väl. Ur studien ”Hur hamnade du här?” Utbilda ledare Ledarna är nyckelpersoner i Elkollo, både i det praktiska arbetet och som förebilder. För att de ska kunna axla den rollen på ett tryggt och inspirerande sätt krävs en anpassad utbildning. Vi ser en stor potential i att ta fram en utbildning som kombinerar goda exempel, konkreta situationer och mjuka värden med fokus på hur ett inkluderande och jämställt sammanhang skapas. Utbildningen ger ledarna samma värdegrund som Elkollokonceptet står för med ledord som jämställdhet, inkludering och coachande ledarskap. Utvärderingar/undersökningar För att bättre förstå attityder till och kunskap om elbranschen har vi genom antalet Elkollon möjlighet att genomföra undersökningar bland våra olika målgrupper där vi når flera tusen deltagare och vårdnadshavare. Genom att mäta före och efter ett Elkollo kan vi få värdefulla insikter om hur olika insatser påverkar intresse, självbild och uppfattningar om elteknikbranschen. Undersökningarna genomförs under flera år vilket gör att vi kan följa förändringar över tid och identifiera mönster i hur teknikintresse och kunskap om branschen utvecklas. Avancerade uppgifter För att möta deltagare som arbetar snabbt eller har tidigare erfarenhet av elteknik behöver vi erbjuda mer avancerade uppgifter som matchar deras kunskapsnivå. Uppgifter på olika nivåer skapar förutsättning för alla deltagare att få utmanas och känna nyfikenhet, utveckling och stolthet över vad de åstadkommer. Robotar Vi ser stor potential i att introducera moment inom robotik och mekatronik. Uppgifterna ska ge barnen en konkret upplevelse av hur modern teknik kan användas för att utföra något påtagligt och kan uppmuntra till att prata om automation som en del av elteknikbranschen. Kommunikationsplan En av arrangörernas uppgifter är att kommunicera med alla involverade. Projektledaren kommer att ansvara för att skapa en tydlig kommunikationsstruktur så att arrangörer upprätthåller en kontinuerlig och samstämmig dialog med ledare, vårdnadshavare och deltagare. Kommunikationsplanen ska innehålla vad som ska kommuniceras när och hur, samt innehålla kommunikationsmallar för att skapa en stark och samstämmig bild av Elkollo. Inkludera vårdnadshavare Som en avslutningsaktivitet på några Elkollon har vårdnadshavare bjudits in till vernissage av de alster deltagarna skapat. Det har varit mycket uppskattat och vi vill hitta fler sätt att involvera vårdnadshavare för att skapa möjligheter att informera om och ge rätt bild av hur det är att studera på El- och energiprogrammet och att arbeta inom branschen. Vårdnadshavare är en av tre identifierade målgrupper, vid sidan av 9 - 12-åringar och ungdomar i åk 8, som viktiga för valet av gymnasieutbildning. Ur studien ”Hur hamnade du här?” Spridningsmöjlighet, skalbarhet, branschens behov av resultatet Spridning För att maximera genomslag kommer vi arbeta med spridning och marknadsföring av Elkollokonceptet på flera olika sätt. Detta innebär att arbeta med sociala medier, press, aktivt söka upp och kontakta möjliga arrangörer samt genomföra aktiviteter som skapar engagemang kring projektet, exempelvis delta på mässor och branschdagar. ECY har i sitt stora nätverk redan kontakter till många möjliga arrangörer och samarbetsföretag över hela landet. Skalbarhet Under 2024-2025 har antalet Elkollon ökat snabbt och vi har redan arrangörer som väntar på att genomföra Elkollon under 2026. En avgörande faktor för skalbarheten är arrangörsstödet som gör det enkelt att arrangera Elkollo. Ju mer självgående arrangörer är ju fler Elkollon kan genomföras. Branschens behov av resultatet Branschens behov av resultatet är stort, nu och framåt. Både vad gäller kompetensförsörjning i allmänhet och att få med fler tjejer i synnerhet. Elbranschen är idag en av Sveriges minst jämställda. För att ändra detta krävs ett långsiktigt perspektiv där vi når fler unga och kan tända deras intresse för elteknik, i en atmosfär som upplevs inkluderande och tillåtande. Unikt helhetskoncept Elkollo är helt unikt i sin inriktning och utformning. Det finns andra sorters kollon med olika inriktningar som exempelvis bygg, bil eller film. Det som särskiljer Elkollo är inte bara eltekniktemat utan också hur konceptet är utformat. Genom det omfattande instruktionsmaterialet och arrangörsstödet har Elkollo ett unikt helhetskoncept. Något som vi fått till oss av arrangörer med flera olika kollon. Särskilt utmärkande är Elkollokonceptets fokus på jämställdhet och inkludering där barnen får möta unga utbildade ledare i en inspirerande miljö. Elkollo är inte bara ett kollo utan även en modell för hur jämställd teknikpedagogik kan förnyas och förankras brett i samhället.

Slutrapport och Fördjupningsmaterial

Ansokan-ETU-Elkollo-2025.pdf (1.46 MB)

Sökande företag/organisation

Karl-Oskar Designstudio

Projektledare

Karl-Oskar Ankarberg,

Project Marketing Photo

158. Halverad konceptavgift ETG College

ETG College har funnits i nästan femton år. Under den tiden har vi samlat stora mängder erfarenheter – om vad som fungerar i undervisningen, vad som skapar kvalitet och var...Läs merarrow-right-icon
Project Marketing Photo

157. Resurser – Fler medarbetare till elteknikbranschen

Bakgrund – vad har vi gjort Under perioden 2023–2025 har ETG College genomfört ett omfattande utvecklingsarbete med tydligt fokus på att höja kvaliteten i utbildningarna och stärka kompetensförsörjningen i elteknikbranschen....Läs merarrow-right-icon
Project Marketing Photo

156. Kompletterandeutvecklingskostnader Eltekniktjänster

Installatörsföretagen har under de senaste åren utvecklat fyra fantastisk digitala produkter för elteknik branschen och våra medlemmar. De 4 produkterna är... Säker El Kontroll EL Fastighetslogg Säker SOL ETU har...Läs merarrow-right-icon
Project Marketing Photo

155. Säkrare solcellsinstallationer med linjär värmedetektion

Projektet syftar till att öka säkerheten i solcellsinstallationer på tak genom att utvärdera linjära värmedetektorkablar (LHD) som metod för tidig brandupptäckt. Bränder i solcellsanläggningar orsakas ofta av ljusbågar, hot spots...Läs merarrow-right-icon
Project Marketing Photo

146. Säkrare solcellsinstallationer med linjär värmedetektion

Projektet syftar till att öka säkerheten i solcellsinstallationer på tak genom att utvärdera linjära värmedetektorkablar (LHD) som metod för tidig brandupptäckt. Bränder i solcellsanläggningar orsakas ofta av ljusbågar, hot spots...Läs merarrow-right-icon
Project Marketing Photo

149. Elkollo 2026-2029

Se bifogad ansökan för fullständig ansökan. Elkollo är ett initiativ som syftar till att inspirera barn i åldern 9 till 12 år, oberoende av kön, ursprung eller socioekonomisk bakgrund. På...Läs merarrow-right-icon
Project Marketing Photo

153. EvA Industri

De branschanvisningar för elsäkerhet vid arbete som finns på marknaden för elteknikföretag idag bygger alla på europastandarden SS-EN 50 110-1. Däribland den mellan Installatörsföretagen, Energiföretagen och FIE partsgemensamma publikationen ESA...Läs merarrow-right-icon
Project Marketing Photo

145. Kontroll El 2.0

Det finns i Sverige cirka 3 200 000 elanläggningar som kräver en dokumenterad rutin för att uppfylla de tvingande kraven i elsäkerhetslagen. Marknaden är enorm och en mycket stor möjlighet för elteknikbranschen...Läs merarrow-right-icon
Project Marketing Photo

144. IN Anläggningsregister

De tjänster som Installatörsföretagen tillhandahåller åt marknaden har ofta medlemsföretag och andra typer av installationsföretag som primär målgrupp. Leveransen från dessa tjänster är ofta någon form av anläggningsdokumentation, till exempel...Läs merarrow-right-icon
Project Marketing Photo

141. Paketering av ETG College utbildningsmodell

Projektet bygger vidare på de omfattande förarbeten som genomförts för att paketera den reguljära elutbildningen. Arbetet har tagit betydligt mer tid än ursprungligen beräknat, framför allt på grund av övergången...Läs merarrow-right-icon
Project Marketing Photo

143. Materialpriskollen

IN ska ta fram en digital och webbaserad tjänst i form av en snittlista, som visar genomsnittet av de olika grossisternas listade bruttopris (det pris som anges i grossisternas listor...Läs merarrow-right-icon
Project Marketing Photo

142. Handbok Projektörer

Syftet med projektet är att uppdatera handboken/guide som i någon mån är att betrakta som branschregler eller rekommendationer. Uppdateringen är nödvändig utifrån att Arbetsmiljöverket genomfört en omfattande regelöversyn som trädde...Läs merarrow-right-icon

UTMANINGAR OCH IDÉER BLIR MÖJLIGHETER

Det är inte bara elteknikbranschen där utmaningar och idéer är till grund för utveckling och innovation. Hela installationsbranschen efterfrågar mer utvecklings- och innovationsarbete. Läs om installationsbranschens utmaningar och inspireras på INovation.nu. INovation är ett initiativ & en branschinkubator för idéer & samverkan i hela installationsbranschen.

INovation.nu arrow-right-icon

Ansökningstider och besked

Under året genomförs fyra möten där beslut tas om beviljande av medel.
Tider för inlämning av ansökningar är enligt följande:

Möte nrSista dag för ansökanBesked
1-2025februari 21v.13
2-2025maj 9v.24
3-2025september 5v.41
4-2025november 21v.51
Starta ansökningsprocessen arrow-right-icon
Nästa
deadline för ansökning
21 nov
Rulla till toppen